Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Smoleński dzwon cerkiewny | Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
10
Galeria
Otwórz galerię (10 fotografii)
Otwórz galerię (10 fotografii)
Dzwon z historycznej unickiej cerkwi Przemienienia Pańskiego w Smoleńsku na tle obecnych zabudowań kompleksu Soboru Uspienskiego, fot. J. Szorin, 2023
Rosja

Smoleński dzwon cerkiewny

Odzyskanie w 1611 r. przez Rzeczpospolitą Obojga Narodów Smoleńska – po niemal dwuletnim oblężeniu – i prawie półwiekowa (1611‒1654) przynależność Smoleńszczyzny do Wielkiego Księstwa Litewskiego przyniosły zmiany etniczne i religijne w tym regionie. Jednym z nielicznych ich świadectw jest zachowany do dziś dzwon cerkiewny z dedykacją w języku polskim.

Mapa

Metryka

Rodzaj poloników: dzwon

Chronologia: 1636

Lokalizacja: Rosja

Twórca: nieznany

Polski dzwon w Smoleńsku

Na przełomie XVII i XVIII w. w miejscu uszkodzonej w trakcie szturmu smoleńskiego (1611) cerkwi katedralnej pod wezwaniem Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny Rosjanie wybudowali prawosławny, katedralny Sobór Uspieński. Na drewnianym postumencie przy murze jego wolnostojącej dzwonnicy stoi dzwon o wadze 618 kg (37 pudów i 30 funtów rosyjskich) i wysokości ponad jednego metra. Jak wynika z otokowego napisu w języku polskim, ufundował go ruski mieszczanin z Hołowczyn (w ówczesnym powiecie orszańskim Wielkiego Księstwa Litewskiego, obecnie w obw. mohylewskim na Białorusi). Do Smoleńska zapewne przeniósł się po wojnie smoleńskiej (1632‒1634). Napis na górnym otoku dzwonu głosi: KOSZTEM I NAKLADEM SLAWETNEGO PANA IWANA SEMENOWICZA WODOWOZOWICZA MIESZCZANINA HOLOWC://ZYNSKIEGO NADAL TEN DZWON DO CERKWI PRZEOBRAZENA S[WIETEGO] SPASA NA CZESC I CHWALE BOZA ROKU 1636. Poniżej dedykacji umieszczono wokół krąg ozdobników (16 powtórzeń identycznego motywu).

Dzwon zawisł w smoleńskiej dzwonnicy unickiej, klasztornej cerkwi pod wezwaniem Przemienienia Pańskiego (Przeobrażenia Zbawiciela, Spasa). Po zajęciu miasta przez Rosję w 1654 r. świątynie katolickie (łacińskie i unickie) stopniowo likwidowano. Dzwon zaś przeniesiono w drugiej połowie XVIII w. do dzwonnicy Soboru Uspieńskiego. Znalazł się tam wśród parunastu dzwonów odlanych dla wzniesionej wówczas wolnostojącej dzwonnicy katedralnej.

W czasach sowieckich, w 1930 r., zdjęto wszystkie dzwony ze smoleńskich cerkwi i przetopiono je na cele przemysłowe. Ocalał jedynie „polski” dzwon: czy to ze względu na to, że był najstarszy, czy też Sowieci oszczędzili go dla jakiejś wymiany z Polską – nie wiadomo.

Kontekst historyczny – królewskie miasta

Odzyskany przez Rzeczpospolitą w 1611 r. Smoleńsk w wyniku działań wojennych i długotrwałego oblężenia był miastem wyludnionym i zniszczonym. Podobnie rzecz się miała ze Smoleńszczyzną. Opustoszała, a część jej mieszkańców, która przeżyła długotrwałą, wyniszczającą wojnę, uciekła na wschód do państwa moskiewskiego.

Król Zygmunt III zabiegał o włączenie odzyskanych ziem do Rzeczypospolitej, tak pod względem gospodarczym, jak i religijnym. W swoich listach (uniwersałach) do mieszkańców Wielkiego Księstwa Litewskiego, kierowanych głównie do mieszczan i kupców, zachęcał ich do przesiedlania się do miast i miasteczek Smoleńszczyzny Większe miasta otrzymały od króla przywileje prawa magdeburskiego, samorząd miejski z radą, rajcami, burmistrzami i wójtami oraz własnym sądownictwem. Miasta stawały się niezależne od samorządu szlacheckiego, zgodnie więc ze starym porzekadłem ‒ „miejskie powietrze czyni wolnym” ‒ mieszczanin mógł czuć się w mieście pełnoprawnym, wolnym obywatelem. Księgi miejskie i korespondencja prowadzone były w języku polskim, w tym też języku odbywały się sesje rady miejskiej. W związku z tym szybko postępowała polonizacja mieszczaństwa ruskiego na ziemiach Wielkiego Księstwa Litewskiego, szczególnie w miastach królewskich.

Można przypuszczać, że fundator dzwonu, Iwan Wodowozowicz był zamożnym mieszczaninem smoleńskim, przykładowo rajcą miejskim, który z rodzinnego Hołowczyna przeprowadził się do Smoleńska po zakończeniu wojny smoleńskiej. Dzwon odlano w 1636 r. w arsenale smoleńskim. Polska inskrypcja podkreślała pozycję społeczną jego fundatora, który niemal na pewno był unitą (katolikiem obrządku wschodniego).

Kontekst historyczny – zmiany etniczne

Oprócz mieszczan i Żydów na odzyskane tereny napływała również szlachta polsko-litewska. Jej przedstawiciele otrzymywali królewskie nadania ziemi za zasługi wojenne z obowiązkiem świadczenia służby wojskowej.

W 1654 r. szlachta polsko-litewska, w zamian za zachowanie własności majątków i przywilejów stanowych, przyczyniła się do haniebnej kapitulacji Smoleńska przed armią moskiewskiego cara Aleksego I. Pod koniec XVIII w., jako wyodrębniony stan rosyjskiego dworianstwa, tzw. szlachta smoleńska zrusyfikowała się i przeszła na prawosławie. Poddani chłopi białoruscy ironicznie nazywali takich rosyjskich Madalińskich, Glinków, Wierzchowskich itd. „kością polską obrosłą moskiewskim mięsem”.

Na wyludnione tereny ściągano również, legalnie i nielegalnie, chłopów ze wschodnich województw Wielkiego Księstwa Litewskiego. W przeciągu dwóch pokoleń zmieniła się mapa etniczna Smoleńszczyzny, ponieważ większością stała się ludność (biało)ruska. Mimo rozbiorów ten stan rzeczy utrzymał się do początku XX w., Smoleńsk zaś w 1918 r. został pierwszą stolicą Białoruskiej Republiki Ludowej

Warto pamiętać, że jeszcze pod koniec XIX w. lud białoruski nazywał często Smoleńszczyznę „Staraja Polsza” – Stara Polska, natomiast tereny I i II rozbioru po prostu „Polsza”. „Długa pamięć” zachowała się zatem nie wśród przedstawicieli elity lecz wśród ludu.

 

Jerzy Czajewski

Udostępnij
Lokalizacja
Sobór Uspienski
Dziedziniec Katedralny 5, Smoleńsk, Rosja

Inne polonika

Dania
Witraż z przedstawieniem św. Jadwigi Śląskiej w Danii
Watykan
Watykańskie polonika - polskie ślady w Piotrowej Stolicy
Białoruś
Pałac Ogińskich – Horwattów – Czapskich w Przyłukach na Mińszczyźnie

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem