Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Galeria Trietiakowska-Czytelnicy gazet w Neapolu | Instytut Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
1
Galeria
Otwórz galerię (1 fotografii)
Otwórz galerię (1 fotografii) Galeria Trietiakowska-Czytelnicy gazet w Neapolu | Instytut
Rosja

Czytelnicy gazet w Neapolu

Mapa

Metryka

Rodzaj poloników: malarstwo, olej na płótnie

Lokalizacja: Rosja

Twórca: Orest Adamovich Kiprienski, 1831 r. 

Zwiedzając słynną Galerię Trietiakowską – ekskluzywną kolekcję malarstwa rosyjskiego ‒ raczej nie spodziewamy się zobaczyć wizerunków polskich poetów, pisarzy czy arystokratów, a jednak oko wyczulone na poloniki nie powinno ich przeoczyć!

Nagłówek  POLOGNE

Oto na obrazie Czytelnicy gazet z Neapolu Oresta Kiprienskiego widzimy grupę mężczyzn czytających z przejęciem „Gazette de France”, której nagłówek głosi POLOGNE, w tle portretowanych widnieje dymiący Wezuwiusz ‒ jego wybuch uważany był za symbol rewolucji. Połączenie tytułu francuskiej gazety ‒ POLOGNE oraz umieszczonej w lewym górnym rogu wyraźnej daty: 1831 rok [cyrylicą] i symbolu wybuchu rewolucji, nie rodzi wątpliwości, o czym mowa – oczywiście o powstaniu listopadowym.

Wyjaśnieniem tej niezwykłej lektury i przejętych twarzy mężczyzn jest przedstawienie sportretowanych, którymi są: hr. Aleksander Potocki (z pieskiem), obok niego Adam Mickiewicz, Zygmunt Krasiński oraz Antoni Edward Odyniec albo – wedle innych relacji – Stefan Garczyński. Wszyscy w czasie wybuchu powstania przebywali razem we Włoszech (głównie w Rzymie), a namalował ich towarzysz wspólnej włoskiej podróży Kiprienski – spiskowiec i sprzymierzeniec Polaków w walce o wolność. Mickiewicz właśnie z Włoch wyruszył do Polski wziąć udział w powstaniu, oczywiście nigdy tam nie dotarł, w Italii jednak narodziła się idea stworzenia narodowej epopei – Pan Tadeusz…
Obraz to hołd przyjaciela Moskala dla Polaków walczących o swą wolność, warto więc obejrzeć to malowidło, przemierzając piękną Galerię Trietiakowską.

Udostępnij
Lokalizacja
Galeria Tretiakowska
Lavrushinsky Lane 10, Moskwa, Rosja

Inne polonika

Dania
Witraż z przedstawieniem św. Jadwigi Śląskiej w Danii
Watykan
Watykańskie polonika - polskie ślady w Piotrowej Stolicy
Białoruś
Pałac Ogińskich – Horwattów – Czapskich w Przyłukach na Mińszczyźnie

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem