Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Polonika w Salem: dom św. Józefa i polski kościół | Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
16
Galeria
Otwórz galerię (16 fotografii)
Otwórz galerię (16 fotografii)
Salem Salem Salem Salem Salem Salem Salem Salem Salem Salem Salem Salem Salem Salem Salem
Dawny polski kościół pw. św. Jana Chrzciciela w Salem, fot. Jan Skłodowski
USA

Polonika w Salem: dom św. Józefa i polski kościół

Miasto Salem w USA słynie dziś przede wszystkim z procesów czarownic w końcu XVII w. Można jednak i tutaj znaleźć polskie ślady, ponieważ na początku XX w. w stanie Massachusetts wspólnota Polaków była dość liczna.

Mapa

Metryka

Chronologia: 1909 (dom parafialny), XIX w., przebudowy 1906 i 1940

Lokalizacja: USA

Salem i emigranci z Europy

Salem jest położone na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych w regionie Nowej Anglii, w hrabstwie Essex nieopodal Bostonu. To historyczne miasto, założone przez angielskich osadników w 1626 r., było jednym z najważniejszych ówczesnych portów handlowych na wybrzeżu atlantyckim. Jest też znane z odbywających się w końcu XVII stulecia procesów czarownic. Obecnie liczy ok. 45 000 mieszkańców, a jego dawna pozycja znaczącego ośrodka światowego handlu morskiego oraz zachowana w części zabytkowa zabudowa czynią zeń interesujący turystów i historyków punkt na mapie Stanów Zjednoczonych. Także przybywających z Polski dla poznania śladów kultury materialnej i duchowej, pozostawionych przez liczną tu niegdyś i dobrze zorganizowaną wspólnotę polskich osadników.

Ekspozycja w dawnym Domu św. Józefa przestawiająca dzieje wspólnoty polskiej, fot. Jan Skłodowski  

Ekspozycja w dawnym Domu św. Józefa przestawiająca dzieje wspólnoty polskiej, fot. Jan Skłodowski

Napływ emigrantów z Europy do Salem gwałtownie wzrósł w następstwie postępującej rewolucji przemysłowej (1760‒1840), a rozwinięty wcześniej w okolicy handel morski i budowa statków ustąpiły nowym gałęziom gospodarki. Przybywający od 1830 r. Irlandczycy znaleźli zatrudnienie w powstających fabrykach przemysłu skórzanego, Francuzi z Kanady podejmowali pracę w zakładach tekstylnych (przeróbka bawełny). Z biegiem lat pojawili się Włosi, Litwini i Rosjanie oraz Polacy, którzy osiedlali się w Salem od około 1870 r. Byli to najczęściej bezrolni czy małorolni chłopi, w większości z Galicji (zaboru austriackiego, gdzie przeludnienie wsi było szczególnie silne). W 1900 r. w stanie Massachusetts żyło ok. 50 000 polskich emigrantów (na ok. 2 miliony przybyszów z ziem polskich przebywających wtedy w Stanach Zjednoczonych).

Polska wspólnota w Salem

Polska wspólnota w Salem osiedlała się na niewielkim obszarze kilku ulic wokół Domu św. Józefa (St. Joseph Hall). Taka zwarta lokalizacja i organizacja życia we wszelkich jego aspektach (zamieszkanie, zakupy, aktywność narodowa, religijna i kulturalna) tworzyło dla przedstawicieli nowo przybyłej społeczności „małą ojczyznę”. Dawało jej siłę trwania i rozwijania się w otoczeniu obcego kulturowo żywiołu.

Należy podkreślić, że społeczność polska stała się dominującą w mieście napływową grupą etniczną od pierwszych lat XX w. aż po ok. 1980 r. Znaczącymi śladami jej życia w Salem są dawny Dom św. Józefa, polski kościół, nagrobki na cmentarzu St. Mary’s, nazwy niektórych ulic i placów oraz istniejąca do dziś kombatancka organizacja Polski Legion Weteranów Amerykańskich.

Dom św. Józefa w Salem

Budynek został zbudowany w 1909 r. przy 158-162 Derby St. z przeznaczeniem na ośrodek życia polskiego. Inicjatorem budowy było Towarzystwo św. Józefa (należące do Zjednoczenia Polskiego Rzymsko-Katolickiego w Ameryce). Organizacja pomagała Polakom w osiedlaniu się na amerykańskiej ziemi.

Na parterze budynku mieściły się sklepy, z których dochód zapewniał jego utrzymanie. Pierwsze piętro zajmowała obszerna sala z przeznaczeniem na okolicznościowe imprezy (m.in. wesela) i spotkania. Natomiast na drugim (najwyższym) piętrze były lokale mieszkalne dla nowo przybyłych emigrantów. W 1988 r., z uwagi na zdecydowane zmniejszenie się liczebności polskiej diaspory w Salem, budynek został sprzedany National Park Service (agendzie rządowej zarządzającej parkami narodowymi w USA) celem urządzenia w nim oddziału parku historycznego w Salem (Salem Maritime National Historic Site).

Dawny Dom św. Józefa w Salem, fot. Jan Skłodowski

Dawny Dom św. Józefa w Salem, fot. Jan Skłodowski

Obecnie w parterowych oknach budynku od frontu umieszczono ekspozycję poświęconą historycznej obecności polskiej wspólnoty w tym mieście.

Dawny polski kościół pw. św. Jana Chrzciciela w Salem – krótka historia

Pierwszą świątynią w Salem skupiającą tamtejszych polskich emigrantów był kościół katolicki Niepokalanego Poczęcia (Immaculate Conception Catholic Church przy 15 Hawthorne Blvd), w którym udostępniono im podziemie na potrzeby liturgiczne.

Następnie, w 1903 r. arcybiskup Bostonu John J. Williams ustanowił ks. Josepha Czubka pierwszym proboszczem nowo założonej parafii św. Jana Chrzciciela (St. John the Baptist) w Salem. Pierwsza, nadzwyczaj uroczysta msza św. została odprawiona 3 czerwca 1903 r. w przebudowanym na kościół budynku mieszkalnym przy Herbert St., zakupionym przez parafialny komitet (za kwotę 2000 dolarów) Niebawem nabyto kolejne budynki z przeznaczeniem na konwent sióstr felicjanek (przy Union St.) oraz na szkołę (przy Herbert St.). Placówkę tę zakonnice prowadziły w latach 1904‒1977, a uczęszczały do niej tysiące polskich dzieci.

Ze względu na szybki wzrost liczby wiernych proboszcz parafii zdecydował o nabyciu znacznie większego kościelnego budynku. W 1906 r. zakupiony został dawny, nieczynny centralny kościół baptystów (Central Baptist Church) w Salem, położony przy 28 St. Peter St. Po przeprowadzeniu prac adaptacyjnych świątynia została konsekrowana pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela jako nowy polski kościół parafialny. Kolejne poważniejsze prace przeprowadzono w 1940 r. Wnętrze tzw. górnego kościoła zmieniło wówczas styl z neogotyckiego na „kolonialny”, salę pod nim przekształcono w kaplicę, a we frontowym wejściu umieszczono parę dwuskrzydłowych odrzwi.

Dawny polski kościół w Salem – architektura

Dawny kościół pw. św. Jana Chrzciciela– dziś Sanktuarium Miłosierdzia Bożego św. Jana Pawła II (Saint John Paul II Shrine of Divine Mercy), to masywny, prosty w formie architektonicznej budynek z czerwonej cegły o dwuspadowym dachu. Ściany mają cztery pary naprzemianlegle położonych wysokich, zaokrąglonych na górze jedenastopolowych okien. Całość dopełnia niska, zwieńczona krzyżem wieża osadzona nad ujętą pilastrami fasadą z wyraźnie zaakcentowanym białym frontonem. Przylega do niej wysoka, także o dwuspadowym dachu, kruchta doświetlona od frontu trzema zblokowanymi, zakończonymi półkoliście oknami oraz dwoma w ścianach bocznych.

Dawny polski kościół pw. św. Jana Chrzciciela w Salem, fot. Jan Skłodowski

Dawny polski kościół pw. św. Jana Chrzciciela w Salem, fot. Jan Skłodowski

Kościół, a w istocie jego część zwana górnym kościołem, ma wnętrze typu halowego z płytkim prezbiterium. Mieści się w nim ołtarz główny z kopią znanego obrazu Jezusa Miłosiernego (występującego też pod nazwą Jezu ufam Tobie), autorstwa wileńskiego malarza Eugeniusza Kazimirowskiego (1873‒1939) i chór muzyczny wyposażony w organy. Strop zdobi dekoracja geometryczna typu żebrowego ze skromnym malarskim wypełnieniem. We wszystkich ośmiu oknach nawy, dwóch umieszczonych w prezbiterium oraz pięciu w ścianach kruchty, znajdują się witraże wykonane z wielokolorowego szkła. Przedstawiają one postaci świętych – w języku angielskim podano ich imiona i stopień pokrewieństwa donatorów wobec upamiętnionych w nich swoich bliskich o polskich nazwiskach. W języku polskim podano także nazwy towarzystw religijnych będących ofiarodawcami niektórych witraży.

 

Polska parafia w Salem nie posiadała swego własnego cmentarza. Jej zmarli przedstawiciele grzebani byli na tamtejszym rzymskokatolickim cmentarzu St. Mary’s. Ich kamienne nagrobki nie stanowią oddzielnej kwatery, można je napotkać w wielu miejscach w starszej, bliższej ulicy, części cmentarza.

 

Jan Skłodowski

Udostępnij
Lokalizacja
Parafia św. Jana Chrzciciela (St. John the Baptist) w Salem
28 St Peter Street, Salem, hrabstwo Essex, stan Massachusetts (USA)

Inne polonika

Dania
Witraż z przedstawieniem św. Jadwigi Śląskiej w Danii
Watykan
Watykańskie polonika - polskie ślady w Piotrowej Stolicy
Białoruś
Pałac Ogińskich – Horwattów – Czapskich w Przyłukach na Mińszczyźnie

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem