Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Kino Ton w Stanisławowie | Instytut Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
5
Galeria
Otwórz galerię (5 fotografii)
Otwórz galerię (5 fotografii)
Kino Stanisławów Kino Stanisławów | Kino Stanisławów | Kino Stanisławów |
Gmach dawnego kina Ton – widok współczesny, Iwano-Frankiwsk, Ukraina, fot. M. Pszczółkowski
Ukraina

Kino Ton w Stanisławowie

Wraz z początkiem XX w. zaczęły powstawać gmachy kinowe. Pierwszym i największym w Stanisławowie był gmach kina Ton wraz z salą widowiskową.

Mapa

Metryka

Rodzaj poloników: budynek

Chronologia: 1927

Lokalizacja: Ukraina

Twórca: Stanisław Trela

Geneza gmachu kinowego w Stanisławowie

Jednym z najbardziej okazałych gmachów międzywojennego Stanisławowa było kino Ton, położone w pobliżu placu Mickiewicza. W latach 1894–1905 wzniesiono tu gmach Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół”, zaprojektowany w stylu historyzującym przez krakowskiego architekta Karola Zarembę (1846‒1897).

Budynek stanisławowskiego Sokoła, przed 1907

Budynek stanisławowskiego Sokoła, przed 1907; źródło: polona.pl

W 1927 r. budynek uległ pożarowi, ponieważ był ubezpieczony, Polskie Towarzystwo Gimnastyczne zdołało nie tylko przeprowadzić odbudowę, lecz także rozbudować go o gmach kinowy. W ten sposób powstało największe kino w mieście z salą widowiskową na 600 osób.

Stanisław Trela projektantem gmachu kina Ton w Stanisławowie

Projekt rozbudowy wykonał Stanisław Trela (1892–?), najwybitniejszy przedstawiciel międzywojennego środowiska architektonicznego Stanisławowa, autor największych monumentalnych gmachów drugiej połowy lat 20. XX w., w tym ratusza, który do dziś jest symbolem miasta.

W 1924 r. Trela ukończył Wydział Architektury Politechniki Lwowskiej. Rok później znalazł się w Stanisławowie, gdzie spędził siedem lat, biorąc aktywny udział w życiu społecznym miasta. Poza funkcją architekta miejskiego, którą sprawował od 1928 r., pełnił funkcję prezesa Towarzystwa Samodzielnych Kierowników Budów, publikował także fachowe teksty w lokalnej prasie. W projektowaniu architektonicznym jako uczeń wybitnego architekta lwowskiego, profesora Witolda Minkiewicza, był zwolennikiem nowoczesnych konstrukcji i form, choć niepozbawionych odniesień do tradycji. Ostatnią jego realizacją w mieście była żelbetowa dzwonnica przy barokowej kolegiacie pw. Niepokalanego Poczęcia NMP, utrzymana w skrajnie uproszczonych, funkcjonalistycznych formach.

Architektura pierwszych kin

Budynek stanisławowskiego kina Ton jest interesującym przykładem nowego zjawiska architektonicznego w XX w., jakim były gmachy kinowe.

Pierwsze kina nie były imponujące pod względem architektonicznym. Organizowano je w adaptowanych lokalach, najczęściej w parterach budynków sklepowych. Było to z reguły ciemne pomieszczenie z kilkoma rzędami krzeseł, aparatem projekcyjnym, płótnem na ścianie i pianinem. Z czasem jednak zmieniał się wygląd kin. Jeszcze przed wybuchem pierwszej wojny światowej pojawiły się samodzielne budynki kinowe, stopniowo coraz większe i coraz bardziej reprezentacyjne. Pod koniec lat 20. XX w. kina usamodzielniły się jako typ architektoniczny, co przede wszystkim było konsekwencją wprowadzenia kina dźwiękowego (pierwszy film dźwiękowy – Śpiewak jazzbandu – wszedł na ekrany amerykańskich kin w październiku 1927 r.). Wiązało się to z koniecznością uwzględnienia akustyki w projektowaniu sal kinowych, m.in. w celu eliminacji pogłosu.

Architektura gmachów kinowych

Duże gmachy kinowe powstawały też na gruncie polskim, a stanisławowski Ton jest niewąt­pliwie jednym z reprezentatywnych przykładów tego etapu rozwoju architektury kinowej. Chociaż w Stanisławowie funkcjonowało już kilka kin, Ton był pierwszym kinem dźwiękowym – stąd nazwa.

Kino Ton, 1934; źródło: "Na kresowej placówce: jednodniówka jubileuszowa „Sokoła” I w Stanisławowie wydana w 50. rocznicę istnienia Gniazda", Stanisławów 1934

Kino Ton, 1934; źródło: "Na kresowej placówce: jednodniówka jubileuszowa „Sokoła” I w Stanisławowie wydana w 50. rocznicę istnienia Gniazda", Stanisławów 1934

W zakresie formy architekt posłużył się konwencją akademickiego klasycyzmu, projektując fasadę w postaci potężnego portyku wgłębnego, wspartego na trzech parach kolumn jońskich. Starał się niewątpliwie wpisać w ten sposób w aktualne trendy. Na lata 20. XX w. przypadło bowiem zjawisko budowy wielkich gmachów kinowych na kilka tysięcy miejsc, z ekskluzywnymi wnętrzami i dekoracyjną, historyzującą architekturą, szczególnie charakterystyczne dla Stanów Zjednoczonych (tzw. movie palaces). Takie potężne gmachy powstawały również w Europie. Pod koniec lat 20. XX w. największym europejskim kinem był hamburski Ufa-Palast z 2750 miejscami, do końca zaś okresu międzywojennego powstały tak gigantyczne obiekty, jak: Le Grand Rex w Paryżu z 3300 miejscami czy Gaumont State Cinema w Londynie z ponad 4000 miejsc.

Obecne dzieje gmachu kinowego w Stanisławowie

Budynek dawnego kina Ton pełni nadal pierwotną funkcję, po 1939 r. zmieniała się jedynie nazwa. W latach okupacji niemieckiej nazywał się Victoria, a nad drzwiami wejściowymi wisiała tabliczka z napisem „nur für Deutsche”. W 1945 r. stał się sowieckim kinoteatrem im. Iwana Franki. Obecnie nosi nazwę Lumiere (Люм'єр).

 

Michał Pszczółkowski

Udostępnij
Lokalizacja
Mykhaila Hrushevskoho St, 3, Ivano-Frankivsk

Inne polonika

Dania
Witraż z przedstawieniem św. Jadwigi Śląskiej w Danii
Watykan
Watykańskie polonika - polskie ślady w Piotrowej Stolicy
Białoruś
Pałac Ogińskich – Horwattów – Czapskich w Przyłukach na Mińszczyźnie

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem