Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Jan Henryk Rosen Hołd pasterzy betlejemskich | Instytut Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
1
Galeria
Otwórz galerię (1 fotografii)
Otwórz galerię (1 fotografii) Jan Henryk Rosen Hołd pasterzy betlejemskich | Instytut
Ukraina

Hołd pasterzy betlejemskich

W katedrze ormiańskiej we Lwowie na zlecenie biskupa Józefa Teodorowicza postała w latach 1925-1929 niezwykła dekoracja malarska autorstwa Jana Henryka Rosena. Jej częścią jest scena adoracji znajdująca się na ścianie północnej transeptu, pomiędzy drzwiami i oknami.

Mapa

Metryka

Rodzaj poloników: tempera na płótnie

Chronologia: 1925-1929

Lokalizacja: Ukraina

Twórca: Jan Henryk Rosen

Dekoracja malarska autorstwa Jana Henryka Rosena

Ta wyrosła z sentymentalnych i personalistycznych nurtów w teologii scena została zobrazowana w zhierarchizowany sposób – oto na osi kompozycji widnieje Maryja, siedząca na niewidocznym tronie, rozkładająca ręce w geście orantki, na jej kolanach spoczywa Dzieciątko. Otoczona jest po obu stronach parami aniołów, których flankują pasterze, wśród nich po prawej jest św. Józef. Skontrastowanie Maryi przedstawionej niczym średniowieczna Maesta z figurami pasterzy ukazanymi w ruchu z różnych ujęć uderza nieprzystawalnością tych dwóch światów. Granicę pomiędzy nimi wyznacza też dywan pod stopami Matki Bożej rozścielony na łące, na której są ukazani pastuszkowie. Te dwa porządki jednoczy jedynie antynaturalistyczne bordowe tło.

 

Żywe kolory i wykwintna szata Maryi, różnobarwny dywan, śnieżnobiali aniołowie oddzielający grupę centralną od pasterzy odzianych w owcze skóry i proste tuniki, wyraźnie wyznaczają zatem dwie strefy – sacrum w centrum i profanum po bokach, co wymownie podkreślają też aureole nad grupą centralną. Hieratyczna kompozycja, abstrakcyjna kolorystyka odrealniają to przedstawienie, jednak gdy przyjrzymy się tym postaciom, zobaczymy ich realistyczne rysy, nie tylko w figurach pasterzy, lecz także Maryi – młodej, pięknej dziewczyny – a nawet Dzieciątka, które jest niemowlaczkiem leżącym na kolanach.

 

Scena jest zatem – jak większość mistycznych wizji – mieszaniną fantazji i realiów, ukazuje Boga przez obraz człowieka, dotykając głębi tajemnicy wcielenia, czyli Bożego Narodzenia. Tę zobrazowaną w strefie sacrum Tajemnicę adorują  pastuszkowie, jednak do miejsca świętego wchodzą, i to na kolanach, tylko dwaj z nich, pozostali jedynie ku niemu zmierzają. W tym orszaku znajduje się także artysta, który przedstawił siebie jako pasterza z kagankiem, a w obliczu ojca świętej rodziny ukrył portret swego ojca – malarza Jana Rosena. Artysta ukazał zatem swą bardzo osobistą interpretację Bożego Narodzenia, które, będąc rzeczywistością wieczną, spotyka się z jego światem, a przez to także może spotkać się z naszą codziennością.

 

Udostępnij
Lokalizacja
Katedra ormiańska
Virmens'ka St, 7/13, Lwów, Ukraina

Inne polonika

Dania
Witraż z przedstawieniem św. Jadwigi Śląskiej w Danii
Watykan
Watykańskie polonika - polskie ślady w Piotrowej Stolicy
Białoruś
Pałac Ogińskich – Horwattów – Czapskich w Przyłukach na Mińszczyźnie

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem