Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Galeria Uffizi, portret Jana Zamoyskiego | Instytut POLONIKA Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
4
Galeria
Otwórz galerię (4 fotografii)
Otwórz galerię (4 fotografii) Galeria Uffizi, portret Jana Zamoyskiego | Instytut POLONIKA
dsc 1022 popr galeria-uffizi-coll-gioviana-fot-o-niwinska-polonia-mini j-zamoyski-fot-o-kucharczyk-polonia
Włochy

Florenckim tropem Jana Zamoyskiego

Na Półwyspie Apenińskim jest wiele zabytków będących polskim dziedzictwem kulturowym. Są one świadectwem wielowiekowych więzi polsko-włoskich, zarówno politycznych, jak i społeczno-kulturowych. Do dziś XVI-wieczny wizerunek Jana Zamoyskiego, kanclerza i hetmana wielkiego koronnego, dumnie zdobi kolekcję florenckiej Galerii Uffizi.

Mapa

Metryka

Chronologia: ok. 1578‒1581

Lokalizacja: Włochy

Twórca: Cristofano dell’Altissimo ?

Galeria portretowa w Uffizi

Zwiedzając Galerię Uffizi we Florencji, koniecznie należy zwrócić uwagę na galerię portretową znajdującą się w korytarzu pierwszego piętra po stronie drzwi (galeria „Gioviana”). Wśród imponującego panteonu wybitnych osobistości Europy, odnajdziemy tam wykonany na desce około 1578‒1581 r. portret olejny Jana Zamoyskiego. Dzieje tego obrazu są kontrowersyjne i już od ponad wieku budzą żywe zainteresowanie polskich badaczy.

Portret olejny Jana Zamoyskiego

Portret ten jest jednym z dwóch najlepiej zachowanych do dziś malarskich wizerunków Zamoyskiego z XVI w. (w roku 1998 poddany był konserwacji). Jego wykonanie przypisuje się Włochowi Cristofano dell’Altissimo (1525‒1605), działającemu na dworze Medyceusza Cosimo I (1519‒1574) we Florencji. Konterfekt prezentuje postać mężczyzny w sile wieku na ciemnym, jednolitym, neutralnym tle, w ujęciu popiersiowym, kadrowanym do pasa, z torsem i twarzą lekko zwróconą ku prawej stronie. Portretowany odziany jest w czerwony żupan zapinany na cztery złote guzy. Na ramionach widnieje purpurowa, podbita futrem delia zdobiona dwoma złotymi guzami oraz szerokim kołnierzem z futra rysia. Na głowie widać siwiznę włosów z charakterystycznym puklem na szczycie czoła. Górna warga ust skryta jest pod siwymi, lekko podkręconymi wąsami. Włoską tytulaturę „GIO · ZAMOISHI · GRAN. CANCELLE|RE DEL REGNIO DI POLONIA”, zamieszczoną na górze obrazu, tłumaczymy jako: „Jan Zamoyski wielki kanclerz króla Polski”. Malowidło odznacza się soczystą barwą i miękką linią konturu. Stylistyka ta mieści się w manierze pozostałych wizerunków z galerii „Gioviana” ręki Altissima. Upodabnia je format, olejna technika wykonania, materia podobrazia oraz powtarzanie się niezmiennych elementów kompozycyjnych.

Ponadczasowo arystokratycznie i elitarnie

Przedstawieniu temu zarzuca się czasem zbytnią nieruchomość, jednak w zabiegu „sztywnego pozowania” nie ma nic zaskakującego. Wszystkie XVI-wieczne europejskie galerie „di uomini famosi” prezentowały portretowanych w jednakowy sposób – sztywno, statycznie, po prostu dostojnie. Chciałoby się nawet rzec – ponadczasowo arystokratycznie i elitarnie. Wszystko to służyło podkreśleniu oficjalności przedstawienia, zrodzonej w renesansie chęci składania sławnym mężom hołdu za ich wybitne zasługi. Stylistyka zawieszanych na ścianach wizerunków musiała korespondować z równie oficjalnym klimatem, jaki panował na dworach wielkich rodów książęcych.

Dlatego też nie powinien dziwić surowy, hieratyczny i chłodny w tym portrecie wygląd hetmana Jana Zamoyskiego. Zaznaczmy również, że portret ten to oryginalna kopia z epoki. W dobie renesansu kopie portretowe nie pomniejszały estetycznej wartość galerii.

Wizerunek ten jest bardzo ważnym elementem całej ikonografii Jana Zamoyskiego, a sama obecność naszego rodaka wśród tak zacnego grona światowych „di uomini famosi” i w tak dostojnym miejscu, jakim jest Galeria Uffizi – jedna z najsłynniejszych światowych galerii sztuki,  to niewątpliwie nobilitacja dla polskiej historii i dla naszego kraju…

Jan Zamoyski 

Jan Zamoyski (1542‒1605), kanclerz i hetman wielki koronny, to dla Polaków postać monumentalna. Niegdyś podziwiała go również cała Europa. Na stałe wpisał się w panteon zasłużonych osobistości doby renesansu. U szczytu swej kariery politycznej był  niemal równy królom. Jako jeden z najbardziej wpływowych magnatów w kraju zasłużył sobie na miano pierwszorzędnego polityka w polskich dziejach. Założył miasto Zamość, zwane Padwą Północy. Niepodważalne są również jego zasługi na polu kultury i nauki.

Udostępnij
Lokalizacja
Włochy, Florencja, Galeria Uffizi
Włochy, Florencja, Galeria Uffizi

Inne polonika

Dania
Witraż z przedstawieniem św. Jadwigi Śląskiej w Danii
Watykan
Watykańskie polonika - polskie ślady w Piotrowej Stolicy
Białoruś
Pałac Ogińskich – Horwattów – Czapskich w Przyłukach na Mińszczyźnie

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem