Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Witraż Jana Henryka Rosena „Święty Paweł” | Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
10
Galeria
Otwórz galerię (10 fotografii)
Otwórz galerię (10 fotografii)
Glif okienny z witrażem "Święty Paweł", fot. A. Łoziński | POLONIKA Widok ogólny z wewnątrz na witraż "Święty Paweł", fot. E. Kędzielewska | POLONIKA Fragment kwatery, fot. R. Herman | Witraż „Święty Paweł” w trakcie konserwacji, z arch. J. Wolańskiej | POLONIKA Witraż „Święty Paweł” w trakcie konserwacji, z arch. J. Wolańskiej | POLONIKA Witraż „Święty Paweł” po konserwacji, z arch. J. Wolańskiej | POLONIKA Witraż „Święty Paweł” po konserwacji, z arch. J. Wolańskiej | POLONIKA Detal witraża „Święty Paweł” z sygnaturą J.H. Rosena, z arch. J. Wolańskiej | POLONIKA Widok ogólny z zewnątrz na witraż "Święty Paweł", fot. E. Kędzielewska
Glif okienny z witrażem, fot. A. Łoziński
Ukraina

Witraż Jana Henryka Rosena „Święty Paweł” w katedrze ormiańskiej we Lwowie

Katedra ormiańska to jeden z najcenniejszych obiektów sakralnych Lwowa. Do dziś zachował się częściowo jej ciekawy i spójny wystrój wnętrza, a w tym trzy witraże. Jednym z nich jest wizerunek św. Pawła Apostoła według projektu Jana Henryka Rosena.

Mapa

Metryka

Chronologia: 1928

Lokalizacja: Ukraina

Twórca: Jan Henryk Rosen (projekt), Pracownia Witraży Artystycznych Białkowski i s-ka

Katedra ormiańska we Lwowie – trochę historii

Katedra ormiańska pw. Wniebowzięcia NMP (Zaśnięcia Panny Marii) we Lwowie jest jednym z najstarszych i najciekawszych zabytków miasta oraz unikalnym przykładem architektury o cechach orientalnych w tej części Europy. Położona w centrum Lwowa, od południowej strony przylega do ul. Ormiańskiej; główne wejście do katedry znajduje się od ul. Krakowskiej.

Współczesny wygląd bryły i wnętrza świątyni są efektem rozbudowy i kompleksowej renowacji przeprowadzonej z inicjatywy arcybiskupa Józefa Teodorowicza w latach 1902‑1938. Dzięki merytorycznemu wsparciu Jana Bołoz Antoniewicza, Ormianina, profesora historii sztuki Uniwersytetu Lwowskiego, opracowano program modernizacji, którego ważnym postulatem było zachowanie i podkreślenie etnicznego, ormiańskiego charakteru katedry. Wynikiem wieloletnich prac jest ciekawy i spójny wystrój wnętrza, łączący elementy sztuki ormiańskiej z nowoczesną – na owe czasy – estetyką, stworzony przez utalentowanych i cenionych artystów.

Witraż Jana Henryka Rosena

Niestety, pełne wyposażenie i całość dekoracji katedry ormiańskiej nie przetrwały drugiej wojny światowej i epoki sowieckiej – dotyczy to zwłaszcza witraży. Jednym z trzech, jakie możemy podziwiać obecnie, jest witraż z wizerunkiem św. Pawła Apostoła, zdobiący niewielkie okno w południowej ścianie transeptu, w najstarszej części świątyni.

Kompozycja witraża przedstawia świętego w pełnej postaci, w geście rozrywania szat i ukazywania chrystogramu na piersi. W półkolu ponad głową św. Pawła znajdują się postaci kapłanów Starego i Nowego Testamentu prezentujących zwój pisma, ponad nimi unosi się gołębica symbolizująca Ducha Świętego. Po obu stronach św. Pawła widoczne są półmedaliony, których treść nawiązuje do jego listów apostolskich – lewy górny przedstawia Zmartwychwstanie, w prawym kompozycja jest nieczytelna ze względu na ubytki. Poniżej lewy medalion przedstawia niewolnicę Agar (Hagar), prawy Anioła. Dolny lewy medalion ukazuje Rycerza Chrystusowego, prawy Zwycięstwo Krzyża nad szatanem. U stóp postaci znajduje się napis ,,św. Paweł” w językach polskim i ormiańskim. Tło stanowią szkła z malowanym motywem roślinnym, a całą kompozycję zamykają po bokach dwie kolumny spięte łukiem ozdobionym ornamentem.

Witraż ma bardzo stonowaną, ciepłą kolorystykę, składa się z trzech kwater, dwóch prostokątnych, najwyższa zamknięta jest ostrym łukiem. Jego wymiary to około 90 cm szerokości i 200 cm wysokości.

Autorem kartonu witraża był Jan Henryk Rosen, wykonawcą Pracownia Witraży Artystycznych Białkowski i s-ka z Warszawy. Sygnatury twórców znajdują się na witrażu wraz z datą 1928.

Dzieła Jana Henryka Rosena w katedrze ormiańskiej

Poniżej witraża, na południowej ścianie transeptu znajduje się duże malowidło ścienne – ,,Ukrzyżowanie” – wykonane przez Jana Henryka Rosena. Przedstawia ono konającego na krzyżu Jezusa w otoczeniu wielu postaci, nie jest to kanoniczna scena z Ewangelii, ma charakter symboliczny. Pośród widocznych tam osób, ważnych dla historii Kościoła nie ma wizerunków św. Pawła i św. Augustyna, co po odsłonięciu dzieła zostało skrytykowane w recenzji profesora Juliana Zachariewicza. Być może ikonografia witraży prezbiterium – a wiadomo, że w oknie naprzeciwko znajdował się witraż z wizerunkiem Augustyna – jest efektem tej krytyki.

Zaginione – odnalezione witraże z lwowskiej katedry

W 1930 r. lwowski fotograf, Ludwik Wieleżyński, wykonał dokumentację fotograficzną wnętrza katedry ormiańskiej. Niestety, pośród uwiecznionych przeszkleń nie ma witraży z prezbiterium, niewiele jest też o nich informacji w literaturze. Z niewyjaśnionych przyczyn, prawdopodobnie podczas drugiej wojny światowej, witraże wymontowano z okien świątyni (za wyjątkiem świetlika kopuły zachodniej). W latach powojennych, gdy budynek katedry służył jako magazyn Lwowskiego Muzeum Narodowego, witraże uchodziły za zaginione.

W styczniu 2001 r., po odzyskaniu katedry przez gminę ormiańską, w piwnicach odnaleziono skrzynie z fragmentami witraży. Powierzono je lwowskiemu witrażyście, Anatolijowi Czobitce, który podjął się inwentaryzacji znaleziska. Wśród zachowanych fragmentarycznie witraży był również ten z wizerunkiem św. Pawła.

Odrestaurowanie witraża Jana Henryka Rosena

Z inicjatywy Barbary Hawajskiej, konserwatora dzieł sztuki z Przemyśla, ówczesne polskie Ministerstwo Kultury i Sztuki przyznało fundusze na odrestaurowanie obiektu. Konserwację i rekonstrukcję witraża wykonał w 2001 r. Anatolij Czobitko we współpracy z Arkadiuszem Maciejem, studentem krakowskiej ASP.

Witraż ,,Święty Paweł” składa się z dwóch podstawowych elementów: barwionych w masie, odpowiednio przyciętych szkieł oraz siatki dwuteowników ołowianych stanowiących element konstrukcyjny. W zakresie techniki i technologii witraż z katedry ormiańskiej we Lwowie jest klasycznym przykładem sztuki witrażowniczej. Szkła ozdobione są farbami konturowymi oraz patynami i lazurami utrwalonymi wysoką temperaturą w piecu szklarskim, dwuteowniki lutowane cyną, całość prawdopodobnie została uszczelniona kitem przed montażem w obramienie okienne. Z dokumentacji sporządzonej po konserwacji i częściowej rekonstrukcji w 2001 r. wynika, że witraż ,,Święty Paweł” zachował się w dobrym stanie, a całkowitych ubytków było niewiele.

 

Ewelina Kędzielewska

Udostępnij
Lokalizacja
Katedra ormiańska we Lwowie
ul. Ormiańska, Lwów

Powiązane projekty

Jan Henryk Rosen
Katedra ormiańska we Lwowie
Katedra ormiańska we Lwowie
Więcej
Zakończone
Lwów (Ukraina) ‒ katedra ormiańska, czyli katedra...
Więcej

Wystawa „Katedra ormiańska we Lwowie i jej...

Więcej

Podcasty o katedrze ormiańskiej

Więcej
Przebudzone spojrzenia
Przebudzone spojrzenia
Więcej
Ukraina
Golgota – „Ukrzyżowanie” na dziedzińcu katedry ormiańskiej we Lwowie
Ukraina
Malowidło "Pogrzeb św. Odilona"

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem