Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Nagrobek Jerzego Rudominy Dusiackiego w Nowogródku Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
8
Galeria
Otwórz galerię (8 fotografii)
Otwórz galerię (8 fotografii) Nagrobek Jerzego Rudominy Dusiackiego w Nowogródku
 Fara Witoldowa Fasada Fary Witoldowej Cenotaf widok całości, fot. Lucyna Omieczyńska Widok dolnej części nagrobka, fot. Lucyna Omieczyńska Kompozycja ze środkowej części nagrobka, fot. Lucyna Omieczyńska Widok górnej części nagrobka, fot. Lucyna Omieczyńska Widok górnej tablicy inskrypcyjnej, fot. Lucyna Omieczyńska
Białoruś

Nagrobek Jerzego Rudominy Dusiackiego i towarzyszy w Farze Witoldowej w Nowogródku

Nowogródek to nie tylko dawna siedziba Mendoga i jego następców, lecz także miasto wojewódzkie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Zachowały się tutaj liczne materialne ślady świadczące o chwalebnej przeszłości tego miejsca.

Mapa

Metryka

Chronologia: 1643 r.

Lokalizacja: Białoruś

Twórca: Jan Rudomin Dusiacki

Przeszłość Nowogródka wyraźnie dominuje nad współczesnością nieco sennego miasteczka na Białorusi. Starodawny gród ruski, siedziba Mendoga i jego następców na litewskim tronie wielkoksiążęcym, miasto wojewódzkie Rzeczypospolitej Obojga Narodów, a po unii lubelskiej siedziba Trybunału Litewskiego, lieu de mémoire polskiego romantyzmu, wreszcie do 1939 r. najmniejsza stolica województwa w Polsce.

W Nowogródku zachowały się liczne materialne ślady chwalebnej przeszłości miasta: ruiny zamku (miejsca chrztu i koronacji króla Mendoga), historyczne świątynie – katolickie (kościół parafialny pw. Przemienienia Pańskiego, tzw. Fara Witoldowa, i podominikański kościół pw. św. Michała) i prawosławne (cerkiew Borysoglebska i sobór św. Mikołaja – dawny kościół franciszkanów pw. św. Antoniego), meczet, synagoga i usypany w latach 20. XX w. kopiec Mickiewicza.

Fara Witoldowa w Nowogródku

Współczesny kościół Przemienienia Pańskiego został wzniesiony w latach 1719–1723 w wyniku przebudowy wcześniejszej gotyckiej świątyni, ufundowanej u schyłku XIV w. przez księcia Witolda. Jest prostą, jednonawową budowlą, zamkniętą półkolistym prezbiterium. Jej fasadę, flankowaną przez dwie przysadziste wieże, dominuje trójkątny szczyt. 

Fasada Fary Witoldowej

Fasada Fary Witoldowej

Historię i burzliwe dzieje Fary Witoldowej opisał ks. Kazimierz Bukraba, w latach dwudziestych XX w. proboszcz i dziekan nowogródecki, późniejszy biskup piński, w inwentarzu sporządzonym w 1928 r. (dokument zachowany w archiwum nowogródzkiego klasztoru ss. nazaretanek): Kościół parafialny Nowogródzki, Farą zwany, fundacji Aleksandra Witolda Wielkiego Księcia Litewskiego przy końcu wieku XIV, zaraz po nawróceniu się Litwy do Wiary Chrześcijańskiej erygowany […]. W roku 1857 wobec niebezpieczeństwa konfiskaty przez rząd moskiewski Kościoła po-Dominikańskiego, oraz wielkiego nakładu, jakiego wymagał remont Fary, poczynione zostały skuteczne starania, by parafię przenieść do Kościoła po-Dominikańskiego. Odtąd […] też datuje się całkowite jej [Fary] zaniedbanie i rujnacja […]. Dopiero w roku 1921 […] powstaje ponownie Komitet Odbudowy Fary Nowogrodzkiej i przy pomocy finansowej Rządu Zmartwychpowstałej Najjaśniejszej Rzeczypospolitej Polskiej zaczyna się planowana odbudowa i konserwacja Fary i jej dwóch kaplic.

W trakcie swojej historii Fara Witoldowa była sceną wielu istotnych wydarzeń, spośród których najważniejszym były zaślubiny króla Władysława Jagiełły z Sonką Holszańską w 1422 r. W lutym 1799 r. w kościele odbył się chrzest Adama Mickiewicza; w bocznej kaplicy zachował się cudowny wizerunek Matki Bożej Nowogródzkiej, patronki „grodu zamkowego nowogródzkiego z jego wiernym ludem”, uwieczniony przez Poetę w inwokacji z Pana Tadeusza.

Upamiętnienie Dusiackiego i towarzyszy w Farze Witoldowej

Wnętrze Fary Witoldowej skrywa również niezwykły zabytek, wytwór sarmackiej mentalności, a zarazem interesujący przykład motywu artystycznego, znanego w sztuce od starożytności. Na południowej ścianie bocznej kaplicy Bożego Ciała, starszej od XVIII-wiecznej świątyni, zachował się nagrobek Jerzego Rudominy Dusiackiego, trukczaszego (stolnika) i dworzanina Jego Królewskiej Mości oraz jego ośmiu towarzyszy. Polegli oni 7 września 1621 r. w trakcie szarży chorągwi husarskich na kawalerię turecką (spahisów), poprowadzonej osobiście przez sędziwego Jana Karola Chodkiewicza, hetmana wielkiego litewskiego. Kontratak stanowił jeden z kulminacyjnych momentów pierwszej bitwy pod Chocimiem: miesięcznego oblężenia sił polsko-litewsko-kozackich, zamkniętych w obozie warownym, przez armię turecką posiłkowaną przez Tatarów i Mołdawian.

Cenotaf widok całości, fot. Lucyna Omieczyńska

Cenotaf widok całości, fot. Lucyna Omieczyńska

Fundatorem upamiętnienia w 1643 r. był brat Jerzego, kasztelan nowogródzki, Jan Rudomina Dusiacki, dowodzący pod Chocimiem chorągwią husarską, w której służyli polegli. W 1622 r. Jan pochował ciało brata w Wilnie (skąd wywodził się ród Rudominów, zamożnych wileńskich mieszczan, nobilitowanych w drugiej połowie XVI w.), przypuszczalnie w kościele bernardyńskim pw. śś. Franciszka i Bernarda. Upamiętnienie w nowogródzkiej farze ma zatem charakter cenotafu, symbolicznego pustego grobowca, o charakterze kommemoratywnym, wykonanego dla uczczenia pamięci zmarłego.

Architektura cenotafu Dusiackiego

Kamienny cenotaf składa się z dwóch tablic inskrypcyjnych, dwóch scen płaskorzeźbionych i zwieńczenia. Architektoniczne, profilowane obramienie łączy części środkową i dolną, rozdzielone gzymsem. Dolną część upamiętnienia stanowi pozioma prostokątna tablica inskrypcyjna z czarnego marmuru dębnickiego z łacińskim napisem majuskulnym dotyczącym uczczenia pamięci bohatersko poległych, który zawiera szczegółowe informacje na temat wieczystej intencji mszalnej w formie mszy śpiewanej, odprawianej co wtorek. 

Widok dolnej części nagrobka, fot. Lucyna Omieczyńska

Widok dolnej części nagrobka, fot. Lucyna Omieczyńska

Środkową kondygnację stanowi prostokątna, płaskorzeźbiona w piaskowcu kompozycja wielofiguralna przedstawiająca dziesięciu klęczących rycerzy. Pierwsza postać z prawej strony patrzącego, nieco większa od pozostałych, przedstawia fundatora, Jana Rudomino Dusiackiego, w postawie oranta trzymającego w złożonych rękach różaniec. Pozostałe postacie – wśród których pierwsza z lewej to Jerzy Rudomino Dusiacki – są pozbawione głów, druga i piąta wspierają się na koncerzach, pozostałe mają ręce złożone w geście modlitewnym; przed nimi leżą trzy ciała i kilka obciętych głów.

Kompozycja ze środkowej części nagrobka, fot. Lucyna Omieczyńska

Kompozycja ze środkowej części nagrobka, fot. Lucyna Omieczyńska

W górnej części nagrobka znajduje się płaskorzeźbione w piaskowcu przedstawienie Matki Bożej Różańcowej z Dzieciątkiem na ręku pośród obłoków i putt. Matka Boża w prawej ręce trzyma różaniec i koronę, w lewej – wieniec laurowy, Dzieciątko dzierży w lewej dłoni jabłko królewskie. Poniżej znajduje się prostokątna tablica z czarnego marmuru z łacińską inskrypcją. Zawiera ona prezentację okoliczności śmierci Jerzego i jego towarzyszy, wymienionych z nazwisk (Wieliczko, Taliszewski, Bykowski, Czudowski, Mogilnicki, Woyna, Tyszkiewicz, Osipowski) oraz uzasadnienie powstania cenotafu. Polski przekład tekstów obydwu inskrypcji podaje monografistka zabytku Katarzyna Kolendo w artykule Nagrobek Jerzego Rudominy i ośmiu towarzyszy poległych w bitwie pod Chocimiem w 1621 roku („Przegląd Wschodni”, nr 27-28, 2001, s. 875-886).

Widok górnej części nagrobka, fot. Lucyna Omieczyńska

Widok górnej części nagrobka, fot. Lucyna Omieczyńska

Zwieńczenie cenotafu – być może wtórne – wykonane zostało z czerwonego marmuru w formie spływów wolutowych flankujących owalną tarczę. Brak bazy może sugerować dyslokację cenotafu w stosunku do pierwotnego miejsca posadowienia.

W 2012 r. polscy konserwatorzy zabytków przeprowadzili kompleksowe prace konserwatorskie cenotafu. Projekt Towarzystwa Tradycji Akademickiej został sfinansowany z Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą”.

Michał Michalski

Udostępnij
Lokalizacja
Ulitsa 1 Maya 17, Navahrudak, Białoruś

Inne polonika

Białoruś
Zamek Radziwiłłów w Nieświeżu na Białorusi
Białoruś
Cmentarz kalwaryjski w Mińsku
Białoruś
Dom rodziny Wydrzyckich w Starych Wasiliszkach – Miejsce urodzenia Czesława Niemena

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem