Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Mela Muter domy nad rzeką l’Onyar w Gironie | Instytut Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
2
Galeria
Otwórz galerię (2 fotografii)
Otwórz galerię (2 fotografii) Mela Muter domy nad rzeką l’Onyar w Gironie | Instytut
Mela Muter
Hiszpania

L’Onyar a Girona – domy nad rzeką l’Onyar w Gironie (Katalonia)

Obraz Rzeka Onyar w Gironie, namalowany przez Melę Muter wiosną roku 1914, przedstawia najbardziej rozpoznawalny element miejskiego krajobrazu tego katalońskiego miasta.

Mapa

Metryka

Rodzaj poloników: malarstwo, olej na płótnie

Chronologia: 1914

Lokalizacja: Hiszpania

Twórca: Mela Muter

Mela Muter 

Przybywająca kilkukrotnie z Paryża do Katalonii Muter wprowadziła poprzez wystawy w Barcelonie (1911, Galeria Dalmau) i Gironie (1914) w miejscowe środowisko ożywczy powiew sztuki kosmopolitycznej stolicy Francji. Przywoływany pejzaż doskonale oddaje zarówno indywidualny rys malarki, jak i doskonale wpisuje się w główny nurt ówczesnych poszukiwań artystów z szerokorozumianej Szkoły Paryskiej. Mocny, nieoczywisty koloryt oddający indywidualnie przeżywany nastrój, nienarzucający się monumentalizm dzieł, a także charakterystyczny, na pozór niedbały, sposób pociągnięcia pędzla po często niezagruntowanych płótnach sprawił, że sztuka Meli Muter uwiodła Katalończyków. Monograficzna prezentacja dorobku malarki w Gironie sprawiła, że stała się legendą i mitem tego miasta. Ta „wyjątkowa kobieta” (według słów wszechstronnego artysty Miquela de Palola) spowodowała niezwykle silne poruszenie w inteligenckich kręgach miasta. Folch y Torres, omawiając wówczas dokonania malarki, wskazywał także na zbieżność duchową Polski i Katalonii. Twierdził, że w obrazach Muter można dostrzec „pewien ból” i „surowy realizm” wynikające ze wspólnego przeżywania braku własnej państwowości.

Obraz L’Onyar a Girona

W podpisie na obrazie L’Onyar a Girona artystka umieściła informację identyfikującą jej polską narodowość, z którą była przez całe swe życie bardzo związana. Wskazała tym samym przynależność do kręgu artystów „wykorzenionych ze swej Ojczyzny”. Dzieło jest dzisiaj jednym z najważniejszych eksponatów w kolekcji malarstwa XX w. katalońskiego Muzeum Sztuki. W jego murach przed kilku tygodniami otwarto wystawę prezentującą w piękny i przekonujący sposób twórczość Meli Muter  na tle dzieł innych polskich artystów. Na scenie miejscowego teatru, podczas specjalnie napisanej sztuki o polskiej artystce w Katalonii, znowu brzmią jej słowa „No sóc dona, sóc pintora!” (Nie jestem kobietą, jestem malarką!).

Girona [kat. wym. Ʒi’ronɘ; hiszp. wym. Xe’rona], miasto oddalone o 80 km od Barcelony (znane miłośnikom kina z realizacji większości scen filmu „Pachnidło” Toma Tykwera).

 

http://museuart.com/exposicio-de-paris-a-girona-mela-muter-i-els-artistes-polonesos-a-catalunya/

Udostępnij
Lokalizacja
Muzeum Sztuki w Gironie
Pujada de la Catedral 12, Girona, Hiszpania

Inne polonika

Dania
Witraż z przedstawieniem św. Jadwigi Śląskiej w Danii
Watykan
Watykańskie polonika - polskie ślady w Piotrowej Stolicy
Białoruś
Pałac Ogińskich – Horwattów – Czapskich w Przyłukach na Mińszczyźnie

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem