Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Witold Pruszkowski | Instytut Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
1
Galeria
Otwórz galerię (1 fotografii)
Otwórz galerię (1 fotografii) Witold Pruszkowski | Instytut
Rosja

Śmierć Anhellego – wspomnienie powstania styczniowego

W 156. rocznicę wybuchu powstania styczniowego przypominamy obraz Śmierć Anhellego polskiego symbolisty Witolda Pruszkowskiego (1846-1896).

Mapa

Metryka

Chronologia: 1879

Lokalizacja: Rosja, Irkuck

Twórca: Witold Pruszkowski

Obraz Śmierć Anhellego

Na pierwszym planie, w kożuchu zesłańca, leży ukosem na śniegu młody mężczyzna. Nad nim pochyla się śnieżnobiały anioł zasłaniający w geście rozpaczy twarz. Wokół widać tylko bezkres syberyjskiej bieli rozświetlonej zorzą polarną, której gwiazda świeci zimnym blaskiem nad anielską głową. Ta symbolika odnosi się do poematu Anhelli Juliusza Słowackiego opisującego wróżebną wizję losów polskiego wychodźstwa. W latach 70. XIX w. poemat ten stał się aktualny i często cytowany ze względu na losy zesłanych na Sybir powstańców styczniowych.

Dzieło Pruszkowskiego zostało wystawione w Krakowie w 1879 r., wzbudzając powszechny podziw:

„Cały kraj znał ten obraz jeżeli nie z oryginału, to z [...] pięknej reprodukcji oleodrukowanej dołączonej jako premium do warszawskich Kłosów. Rzeczy tak fantastycznej, tak efektownej nigdy zapewne przedtem na salach wystawy krakowskiej i warszawskiej nie widziano. Ta Eloe z tumanów śniegu, z mgieł i łamań światła utworzona, ten biały śnieg poczerwieniony łuną zorzy północnej, ten pożar chmur pełen piękna i grozy, były tak nowe, takie wyrwane z krainy czystej fantazji, że na obraz patrzono jak na zjawisko niezwykłe, niespodziewane”. [K. Bartoszewicz, Witold Pruszkowski. (Sylwetka), „Przegląd Poznański“ 1895, nr 5, s. 57.]

Obraz symbolizujący losy polskich powstańców znajdował się w kolekcji Feliksa Wiszniewskiego (1902-1978), ostatniego przewodniczącego Moskiewskiego Towarzystwa Sztuki, który wraz z innymi dziełami przekazał go Muzeum w Irkucku. W mieście tym, obok neogotyckiego kościoła polskiego pw. Wniebowzięcia NMP, jest rozpoznawalnym śladem polskich Sybiraków.

Słynne na całą Polskę dzieło symbolicznie podzieliło więc losy wielu polskich zesłańców na dalekiej Syberii i pewnie oglądane jest również dzisiaj przez ich potomków…

Udostępnij
Lokalizacja
Rosja, Irkuck, Muzeum Sztuki Regionalnej
Irkuck, Karola Marksa 2

Inne polonika

Dania
Witraż z przedstawieniem św. Jadwigi Śląskiej w Danii
Watykan
Watykańskie polonika - polskie ślady w Piotrowej Stolicy
Białoruś
Pałac Ogińskich – Horwattów – Czapskich w Przyłukach na Mińszczyźnie

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem