Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Tramwaje lwowskie 1880–1944 Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Wydawnictwa / Publikacje naukowe / Publikacja

Powrót do: Publikacje naukowe
2
Galeria
Otwórz galerię (2 fotografii)
Otwórz galerię (2 fotografii) Tramwaje lwowskie 1880–1944
tramwaje-lwowskie-okladka
Etykieta: koedycja
Formularz zamówienia
Autor: Jan Szajner, Marcin Rechłowicz
Redakcja: Anna Skurska
Rok wydania: 2020
Współwydawca: Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński; partner: Instytut POLONIKA
Liczba stron: 510 s.
Oprawa: twarda
Format: A4
ISBN: 978-83-7729-506-9
Cena: 130,00 zł

Tramwaje lwowskie 1880–1944

Lwów doczekał się wielu opracowań historycznych i szczegółowych rozpraw na temat niektórych instytucji miejskich związanych z gospodarką komunalną. Tym razem w ręce czytelników oddajemy pierwszą tak obszerną próbę uporządkowania historii tramwajów lwowskich, które na stałe wpisały się w krajobraz miasta.

Pierwsze tramwaje we Lwowie zostały uruchomione 5 maja 1880 r. przez towarzystwo Società Triestina Tramway z Triestu i były to tramwaje konne. Osiem lat później pojawiły się plany budowy sieci tramwajów parowych, z których jednak zrezygnowano na rzecz tramwajów elektrycznych. Ich ruch zainaugurowano ostatecznie 31 maja 1894 r., na kilka dni przed uroczystym otwrciem Powszechnej Wystawy Krajowej.

Publikacja zawiera bogaty opis różnych aspektów działalności lwowskich przewoźników tramwajowych – od spraw organizacyjnych, poprzez zagadnienia eksploatacyjne, handlowe i techniczne, aż do spraw personalnych. Autorzy pokazali szczególne miejsce tramwajów lwowskich nie tylko  w życiu codziennym mieszkańców miasta, lecz także na kartach dzieł literackich. W książce można znaleźć anegdoty, sentymentalne wspomnienia oraz liczne ilustracje i cytaty z unikatowych źródeł, które oddają atmosferę Lwowa schyłku XIX w. i pierwszej połowy wieku XX.

 

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem publikacji dostępnym tutaj i do przeczytania recenzji książki wystawionej przez portal historyczny Histmag.org.

 

Udostępnij
  • Pobierz plik Tramwaje lwowskie 1880–1944 – fragment publikacji pdf (10.61 MB)
Władysław Teodor Benda. The story of an illustrator and mask-maker
Etykieta: nowość
Władysław Teodor Benda. The story of an illustrator and mask-maker
Cena: 80,00 zł
Więcej
Etykieta: nowość
Nie znali go wcale. Tomasz Oskar Sosnowski – polski rzeźbiarz w dziewiętnastowiecznym Rzymie
Cena: 96,00 zł
Więcej
Etykieta: nowość
Najstarszy atlas Rzeczypospolitej Obojga Narodów Nicolasa Sansona (1600–1667)
Cena: 177,00 zł
Więcej

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem