Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Polska sztuka na emigracji w londyńskiej kolekcji Matthew Batesona Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Wydawnictwa / Publikacje naukowe / Publikacja

Powrót do: Publikacje naukowe
4
Galeria
Otwórz galerię (4 fotografii)
Otwórz galerię (4 fotografii) Polska sztuka na emigracji w londyńskiej kolekcji Matthew Batesona
Polska sztuka na emigracji w londyńskiej kolekcji Matthew Batesona Polska sztuka na emigracji w londyńskiej kolekcji Matthew Batesona Polska sztuka na emigracji w londyńskiej kolekcji Matthew Batesona
Etykieta: nakład wyczerpany
Autor: Jan Wiktor Sienkiewicz
Redakcja: Renata Gajowiak, Grażyna Waluga
Tłumaczenie: Adam Kunysz, Krzysztof Cieszkowski Ronald Coleman, Grażyna Waluga
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 244
Oprawa: miękka
Format: 200 x 250 mm
ISBN: 978-83-66172-31-9

Polska sztuka na emigracji w londyńskiej kolekcji Matthew Batesona

Londyn po zakończeniu drugiej wojny światowej dość szybko stał się prężnym ośrodkiem polskiej sztuki. Stało się tak m.in. na skutek objęcia władzy w Polsce przez komunistów. Liczna grupa artystów, nie godząc się z tym faktem i obawiając się represji, nie powróciła do ojczyzny. W efekcie powojenna polska twórczość plastyczna rozwijała się w dwóch różnych nurtach, w kraju – gdzie dość szybko, w myśl doktryny socrealizmu, nowa władza wprowadziła odgórne reguły zarządzania sztuką – oraz poza jego granicami.

Oblicza sztuki emigracyjnej w Wielkiej Brytanii były zróżnicowane, niejednokrotnie obarczone piętnem wojennych przeżyć artystów. Twórczość ta znalazła w pewnym momencie wielkiego admiratora: Matthew Bateson zafascynował się nastrojem, symboliką i ekspresją polskiego malarstwa. Od prawie czterdziestu lat tworzy swoją kolekcję polskiej sztuki - głównie malarstwa i grafiki, ale i ceramiki.

Autorem obszernego omówienia polskiego środowiska artystycznego w Londynie oraz katalogu wybranych dzieł z kolekcji Matthew Batesona jest historyk sztuki Jan Wiktor Sienkiewicz. Profesor wykładający na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, jeden z najznakomitszych badaczy sztuki polskiej na emigracji po 1939 r.

Wydana przez Instytut Polonika książka jest jedną z najważniejszych publikacji prezentujących tę problematykę. Z jej fragmentem można zapoznać się tutaj.

Udostępnij
  • Pobierz plik Polska sztuka w londyńskiej kolekcji Matthew Batesona – fragment publikacji pdf (2.86 MB)

Projekt powiązany z publikacją

Zakończone
„Polska sztuka w kolekcji Matthew Batesona”...
Więcej

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem