Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

To czego nie widać Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Popularyzacja / Wystawy / Wydarzenie

Powrót do: Wystawy

To czego nie widać

Wydarzenie

Wystawa „To czego nie widać.  Kulisy prac konserwatorskich nad rzeźbą Chrystusa Frasobliwego z kaplicy Boimów we Lwowie” jest swoistym zaproszeniem do świata konserwatorów zabytków. Pozwala obserwować pracę specjalistów, którzy pracują nad rzeźbą liczącą ponad 400 lat. Ekspozycja opowiada o specyfice tej pracy widzianej przez pryzmat poszczególnych działań.

 

Wędrujemy szlakiem kolejnych badań i przemierzamy etapy prac konserwatorskich. Widzimy rzeźbę tak, jak widzą ją eksperci. Dzielimy radość nieoczekiwanych sukcesów i poznajemy gorzki smak niespełnionych nadziei. Pomagają w tym archiwalne fotografie, dokumentacja konserwatorska i nowoczesne technologie, jak skaning 3D czy filmy pokazujące nie tylko czyszczenie laserem, lecz także podróż rzeźby z wysokości niemal 30 m do poziomu posadzki w pracowni konserwatorskiej. Nie jest to praca oczywista ani łatwa, bo mamy do czynienia z niezwykle skomplikowanymi technologiami wykorzystującymi najnowsze odkrycia naukowe w dziedzinie fizyki i chemii. Czasem też zdarza się, że zakładane etapy prac konserwatorskich ulegają zmianie pod wpływem uzyskanych wyników badań.

Najważniejszym elementem wystawy jest… oryginalna rzeźba Chrystusa Frasobliwego, którą po raz pierwszy w historii możemy oglądać z bliska, czyli z perspektywy na co dzień niemożliwej. Figura Chrystusa Frasobliwego powstała bowiem jako zwieńczenie kopuły kaplicy Boimów we Lwowie, jednego z najcenniejszych zabytków miasta, który ma wysokość ok. 30 m. Zazwyczaj więc rzeźbę widać tylko z oddali. Teraz jednak możemy ją analizować z odległości zaledwie kilkudziesięciu centymetrów. Dzięki temu widać strukturę jej materiału czy detale. Widoczne nieprawidłowe cechy anatomiczne są efektem tego, iż została zaprojektowana do oglądania z oddali, z dołu, wtedy patrzenie z dolnej perspektywy wyrównuje „błędy” zamierzone przez autora rzeźby.

W tej chwili figura Chrystusa Frasobliwego jest najbardziej wnikliwie przebadanym zabytkiem na terenie Ukrainy. Działania, które rozpoczęły się w 2021 r., były prowadzone dzięki staraniom i partnerstwu miasta Lwowa, Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki i Instytutu Polonika. Część funduszy na konserwację zebrała i przekazała „Fundacja Rozwoju Edukacji i Nauki Bankowej” Wyższej Szkoły Bankowej we Lwowie. Wystawa „To czego nie widać” jest efektem działań zarówno konserwatorskich – dążących do zabezpieczenia polskiego dziedzictwa poza granicami kraju, jak i popularyzatorskich, by upowszechniać wiedzę o śladach Polaków na świecie. Przede wszystkim jednak jest zwróceniem uwagi na bezsprzeczną wartość działań dotyczących dbałości o wspólne dziedzictwo kulturowe świata.


Kurator: Marta Kruczyńska
Scenografia: Artmontage & Elipsy
Identyfikacja wizualna: Andrzej Pągowski
Redakcja: Iwona Hardej
Tłumaczenie na jęz. ukraiński: Iurii Tkachuk
Tłumaczenie na jęz. angielski: Małgorzata Matysik

Patronat honorowy:

Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego
Ambasadora Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej Wasyla Zwarycza

Partnerzy:

Konsulat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej we Lwowie
Lwowska Narodowa Galeria Sztuki im. Borysa Woznickiego
Miasto Lwów

Patroni medialni:

Polska Agencja Prasowa, Polskie Radio, Polskie Radio dla Zagranicy, Polskie Radio dla Ukrainy, TVP Polonia, Architektura. Murator, Kurier Galicyjski, Renowacje i Zabytki, Nowa Europa Wschodnia, Spotkania z Zabytkami


Miejsca ekspozycji wystawy:

24.10-25.11.2023 r. – Galeria Okno na kulturę, Warszawa

od 15.01.2024 – Muzeum J. J. Pinsla, Lwów (Ukraina)

Zapraszamy do obejrzenia filmu będącego elementem wystawy oraz relacji z wernisażu w Warszawie.


Do pobrania

Chrystus_Frasobliwy_wystawa.pdf

 

Udostępnij
7
Galeria
Otwórz galerię (7 fotografii)
Otwórz galerię (7 fotografii) Frasobliwy
Frasobliwy Frasobliwy Frasobliwy Frasobliwy Frasobliwy Frasobliwy

Lokalizacja

Otwórz zdjęcie To czego nie widać

Wystawy

Nekropolia na Bajkowej Górze – wystawa plenerowa

Więcej

"Zapomniane uczelnie Rzeczpospolitej"- wystawa...

Więcej

„Rossa. Wileńska nekropolia" - wystawa fotograficzna

Więcej

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem