Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Spuścizna artystyczno-snycerska rodziny Dąbrowskich z Żołyni | Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Programy strategiczne / Badania / Projekt

Powrót do: Badania

Spuścizna artystyczno-snycerska rodziny Dąbrowskich z Żołyni

2021–2023

Odnaleziony w Żołyni, nierozpoznany dotychczas zbiór liczący kilkaset szablonów, rysunków, projektów snycerskich i architektonicznych oraz innych niespodziewanych dokumentów, stał się podstawą projektu badawczego „Działalność artystyczna rzeźbiarsko-snycerskiej rodziny Dąbrowskich z Żołyni (Podkarpacie) na terenie Ziemi Lwowskiej”. Odkrycia zapoczątkowane wspomnianym zbiorem okazały się znaczące i dają początek dalszym pracom nad projektem.

Projekt badawczy związany ze spuścizną rodziny Dąbrowskich rozpoczął się z inicjatywy Magdaleny Kątnik-Kowalskiej, dyrektorki Gminnego Ośrodka Kultury w Żołyni. Prowadzenie projektu oraz rozpoznanie i opracowanie zbioru materiałów powierzono dwóm badaczkom związanym z warszawskim Uniwersytetem im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego – dr hab. Katarzynie Chrudzimskiej-Uherze i dr hab. Annie Czyż.

Cała historia zaczyna się w 1907 r., kiedy to powstała firma posługująca się pieczęcią: „Pracownia rzeźbiarsko-stolarska, wyrobów kościelnych i budowlanych”, a jej inicjatorem i właścicielem był Franciszek Dąbrowski (1881‒1948).

Pracownia mieściła się w jednej z kamienic przy Rynku w miejscowości Żołynia, położonej w województwie podkarpackim, w powiecie łańcuckim. Firma działała w latach 1907–1989, a prowadzona była przez wspomnianego Franciszka i jego syna Henryka (1912‒1989). W okresie międzywojennym w pracowni działali jeszcze dwaj synowie Franciszka – Zdzisław i Antoni. Los nie związał ich jednak z rodzinną firmą. Zdzisław (1909‒1986) wyjechał z Żołyni i osiadł w Sosnowcu, a Antoni (ur. 1910) zginął podczas bitwy o Anglię. Pracownia Dąbrowskich działała do śmierci Henryka w 1989 r. Niedawno nowi, prywatni właściciele kamienicy, w której znajdowała się firma Dąbrowskich, postanowili stworzyć tam centrum pamięci poświęcone działalności znanej, artystycznej rodziny. Jednym z etapów tych działań był prowadzony i finansowany przez Instytut POLONIKA projekt badawczy.

Realizatorki projektu poddały inwentaryzacji całą kolekcję rodziny Dąbrowskich. W efekcie prac oraz dzięki przyjętej metodologii nie tylko skatalogowano i ułożono kolekcję, lecz także dokładnie ją spenetrowano.

W 2021 r. udało się ustalić, że warsztat żołyńskich twórców zrealizował wiele projektów artystyczno-snycerskich w Małopolsce, ale też w 91 miejscowościach, które znajdują się poza granicami Polski. Badaczkom spuścizny udało się określić lokalizację niektórych projektów, w tym projekty świątyń na terenie Rumunii (Bukowina), Rosji (Syberia), Czech (sanktuarium Święty Kopeczek k. Ołomuńca), Austrii (przerys projektu Tomasza Prylińskiego z Wiednia przez Franciszka Dąbrowskiego) oraz USA (stany: Nowy Jork, Michigan, New Jersey). Niemniej przy wielu projektach nie udało się określić lokalizacji, czy też jednoznacznie ocenić, czy zostały zrealizowane. W obecnym stanie badań najstarsze skatalogowane obiekty datowane są na rok 1869, najpóźniejsze zaś to lata 70. i 80. XX w.

Zaskakującym odkryciem podczas badań nad spuścizną rodziny Dąbrowskich było odnalezienie olbrzymiej liczby rysunków wykonanych przez Ferdynanda Majerskiego (1832‒1921), który prowadził jedną z największych firm o profilu artystycznym w Galicji. Jak podają badaczki: „Fakt ten jest prawdziwą sensacją, archiwum pracowni Ferdynanda i Stanisława Majerskich było bowiem do tej pory uważane za zaginione”. Dodatkowo wśród obiektów zidentyfikowano pojedyncze rysunki i projekty uznanych twórców, jak: Tomasza Prylińskiego, Zygmunta Hendla, Feliksa Księżarskiego, Adolf Minasiewicz, Tadeusz Mostowski, Alfred Kamieniobrodzki, Tomasz Lisiewicz. Rozpoznano też prace rzeźbiarzy związanych przede wszystkim z Przemyślem: Emila Giebułtowicza, Jana Tracza, Józefa Wilczka, Jana Woytygi i Zygmunta Rasińskiego.

W 2021 r. skończyły się prace inwentaryzatorskie w Żołyni. Projekt badawczy jednak trwa. W roku 2022 zbiór będzie poddany szczegółowemu opracowaniu i analizowaniu. Ale głównym celem będzie wyjazd badaczek na Ukrainę weryfikujący stan zachowanych dzieł, które wyszły spod dłuta Dąbrowskich. Efektem całego projektu będzie planowana na 2023 r. publikacja książkowa prezentująca tak fascynujący zbiór projektów i ich efekt rzeźbiarski.

4
Galeria
Otwórz galerię (4 fotografii)
Otwórz galerię (4 fotografii) Zołynia |
Żołynia | Żołynia | Żołynia |

Lokalizacja

Żołynia
Udostępnij

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem