Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Jan Ziarnko vel Jean le Grain – lwowski rytownik| Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Programy strategiczne / Badania / Projekt

Powrót do: Badania

Jan Ziarnko vel Jean le Grain – lwowski rytownik w XVII-wiecznym Paryżu

2021

Ilustrowana monografia autorstwa Małgorzaty Biłozór‑Salwy Jan Ziarnko czy Jean le Grain? Twórczość lwowskiego artysty w XVII‑wiecznym Paryżu wzbogaciła wydawaną przez Instytut Polonika serię „Studia i Materiały”. Publikacja przedstawia działalność artystyczną oraz barwny życiorys lwowskiego artysty działającego w Paryżu w XVII w. – Jana Ziarnko, znanego pod przydomkami: Jean le Grain, A. Grano, Leopoliensis czy Ziarnko Polonus.

Polski artysta-rytownik urodził się i kształcił we Lwowie. Przez pewien czas przebywał w Krakowie. Później udał się do Włoch, aż ostatecznie osiadł we Francji – w Paryżu. Związany był z tamtejszym rynkiem wydawniczym pierwszej ćwierci XVII w., w szczególności z otoczeniem dworu królewskiego. Tworzył głównie ryciny umieszczane na afiszach, alegorie polityczne, ilustracje do druków, portrety czy kalendarze i almanachy. Interesował się alchemią, teorią geometrii i anamorfozy. Był autorem traktatu Perspectivae stereo graphicae (Paryż 1619) poświęconego tworzeniu anamorfoz stożkowych.

Książka Małgorzaty Biłozór Salwy nie jest pierwszą monografią artysty, niemniej autorka poszerza zakres badań i – w porównaniu do poprzedników – umieszcza całość w kontekście epoki i realiów trzech różnych miast – Lwowa, Krakowa i Paryża ‒ jak również przedstawia złożone relacje i zależności między władzą a artystami-rytownikami, jako swoistymi narzędziami służącymi do rozbudowania działań propagandowych.

Monograficzne zestawienie dorobku artystycznego Jana Ziarnki jest niewątpliwie wyjątkowym wydarzeniem badawczym – to efekt wieloletnich kwerend prowadzonych w zbiorach polskich i zagranicznych. Zasadniczemu tekstowi towarzyszy rzetelnie opracowany katalog rycin zawierający ponad 50 pozycji, w tym bogaty zespół nierozpoznanych wcześniej grafik. Autorka analizowała dzieła pod względem ich rodzaju, treści, funkcji społecznych, politycznych i propagandowych.

Niezwykła monografia Jana Ziarnki, autorstwa Małgorzaty Biłozór‑Salwy, została wysoko oceniona przez recenzentów naukowych – dr hab. Jolantę Talbierską  (kierownika Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie) oraz dr Annę Czarnocką (kustosza Oddziału Zbiorów i Kolekcji Artystycznych Biblioteki Polskiej w Paryżu).

5
Galeria
Otwórz galerię (5 fotografii)
Otwórz galerię (5 fotografii) Jan Ziarnko, okładka |
Historia Noemi i Ruth, 1620‒1621, BUW | Panowanie Jeroboama i kult bożków, 1620‒1621, BUW | Dzieje króla Antiocha, 1620‒1621, BUW | Wydarzenia poprzedzające Pasję, 1620‒1621, BUW |
Udostępnij

Publikacja w sprzedaży

Jan Ziarnko czy Jean le Grain? Twórczość lwowskiego artysty w XVII-wiecznym Paryżu
Jan Ziarnko czy Jean le Grain? Twórczość lwowskiego artysty w XVII-wiecznym Paryżu
Cena: 60,00 zł
Więcej

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem