Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Cmentarz Obrońców Lwowa, to wyodrębniona część cmentarza Łyczakowskiego Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
14
Galeria
Otwórz galerię (14 fotografii)
Otwórz galerię (14 fotografii)
Cmentarz Orląt Cmentarz Orląt Cmentarz Orląt Cmentarz Orląt Cmentarz Orląt Cmentarz Orląt Cmentarz Orląt Cmentarz Orląt Cmentarz Orląt Cmentarz Orlat Cmentarz Orlat Cmentarz Orlat Cmentarz Orlat
Cmentarz Obrońców Lwowa, widok współczesny
Ukraina

Cmentarz Orląt we Lwowie

Cmentarz Obrońców Lwowa, zwany też cmentarzem Orląt Lwowskich, to wyodrębniona część cmentarza Łyczakowskiego we Lwowie. W czasie spaceru ścieżkami tej nekropolii znajdziemy mogiły nie tylko uczestników wojny polsko-ukraińskiej o Lwów, lecz także groby poległych w latach 1918–1920 lub zmarłych w latach późniejszych.

Mapa

Metryka

Chronologia: 1922‒1938

Lokalizacja: Ukraina

Twórca: Rudolf Indruch

Obrona Lwowa – upamiętnienie poległych Polaków

Cmentarz Łyczakowski we Lwowie – jedna z największych polskich nekropolii narodowych – w latach międzywojennych doczekał się rozbudowy. Na południowych stokach wzgórza Łyczakowskiego została wydzielona specjalna kwatera, w której spoczęli polscy żołnierze polegli w boju o miasto z Ukraińcami w latach 1918–1919.

W walkach tych uczestniczyła polska młodzież, większość bowiem dorosłych mężczyzn znajdowała się w tym czasie w wojsku lub obozach jenieckich. Spośród ponad 400 poległych 120 było uczniami, a 76 – studentami. Tych najmłodszych obrońców miasta nazwano Orlętami Lwowskimi. Po ustaleniu wschodnich granic Rzeczypospolitej i utrwaleniu polskiej władzy w „zawsze wiernym” mieście zapadły decyzje o budowie cmentarza-panteonu obrońców Lwowa. Zorganizowano konkurs na projekt cmentarza Obrońców Lwowa, którego zwycięzcą został Rudolf Indruch (1892–1927), czesko-słowacki student Wydziału Architektury Politechniki Lwowskiej, uczestnik walk o Lwów po stronie polskiej.

Wyjątkowy projekt – niepowtarzalny układ cmentarza Orląt

Indruch wykorzystał specyficzne właściwości nierównego terenu, projektując tarasowy układ całości. Dominującym elementem była kaplica Obrońców Lwowa wybudowana w najwyższym punkcie cmentarza. W jej wnętrzu został umieszczony ołtarz z figurą Matki Bożej z Dzieciątkiem Jezus autorstwa rzeźbiarki Luny Drexlerówny (1882‒1933), siostry słynnego lwowskiego urbanisty Ignacego Drexlera. Nieco niżej, przed kaplicą, zaplanowano tzw. katakumby, w widoku frontalnym ujmujące kaplicę po obu stronach. Składają się one z ośmiu krypt, w których spoczęli szczególnie zasłużeni ludzie wybrani przez specjalną komisję.

Pomnik Chwały, ok. 1935 r., pocztówka, fot. nieznany

Pomnik Chwały, ok. 1935 r., pocztówka, fot. nieznany

Pomiędzy nimi, na linii kaplicy, umieszczono studnię z basenem. Przed katakumbami stanął monumentalny Pomnik Chwały składający się z centralnego łuku-bramy, dwóch bocznych pylonów oraz łączących je kolumnowych skrzydeł. Na pylonach znalazły się nazwy miejsc walk o Lwów. Cały ten zespół otoczono grobami podzielonymi na kwatery zaprojektowane na rzucie wachlarza.

Całość założenia została rozwiązana w układzie osiowym, podkreślonym schodami, tarasowo wznoszącymi się ku kaplicy. Do interesujących elementów cmentarza Orląt należą: pomnik Francuzów i pomnik lotników amerykańskich, flankujące symetrycznie katakumby. Pomnik lotników amerykańskich ma formę anioła-lotnika na tle piramidy, pomnik Francuzów – francuskiego piechura wspartego na karabinie.

Budowa i pochówki na cmentarzu Obrońców Lwowa

Prace budowlane rozpoczęto w 1922 r. (26 maja poświęcono kamień węgielny pod budowę kaplicy). Budowa trwała kilkanaście lat, m.in. ze względu na problemy techniczne związane z niestabilnością gruntu. Oficjalna ceremonia otwarcia odbyła się 26 maja 1938 r., wziął w niej udział m.in. marszałek Edward Rydz-Śmigły. Niestety, otwarcia nie doczekał projektant cmentarza – w 1927 r. zmarł na gruźlicę. Obrońców, którzy zmarli w latach międzywojennych, grzebano w wyodrębnionej części cmentarza. Ostatnim pochowanym tu obrońcą był Władysław Preisner. Jego pogrzeb odbył się 9 sierpnia 1939 r.

Architektura sepulkralna – najwybitniejszy polski przykład okresu międzywojnia

Na te groby powinni z daleka przychodzić pielgrzymi, by się uczyć miłości do Ojczyzny. Powinni tu przychodzić ludzie małej wiary, aby się napełnić wiarą niezłomną, ludzie miałkiego ducha, aby się nadyszyć bohaterstwa. A że tu leżą uczniowie w mundurach, przeto ten cmentarz jest jak szkoła, najdziwniejsza szkoła, w której dzieci jasnowłose i błękitnookie nauczają siwych o tym, że ze śmierci ofiarnej najbujniejsze wyrasta życie – pisał Kornel Makuszyński.

Fragment Pomnika Chwały, ok. 1930 r., pocztówka, fot. nieznany

Fragment Pomnika Chwały, ok. 1930 r., pocztówka, fot. nieznany

Cmentarz Orląt Lwowskich to bez wątpienia najwybitniejszy przykład polskiej architektury sepulkralnej lat międzywojennych. Posiada wyraźne cechy modernizmu w redakcji monumentalnej, w szczególny sposób zorientowanej na wątki antyczne (architektura starożytnego Rzymu). O inspiracji wzorami antycznymi świadczy zwłaszcza forma bramy Pomnika Chwały – została rozwiązana jak łuk triumfalny o uproszczonych, blokowych kształtach, z łacińskim napisem Mortui sunt ut liberi vivamus („Polegli, byśmy mogli żyć wolni”). Przed łukiem stanęły dwa kamienne lwy, trzymające tarcze. Wpływy rzymskie są także wyraźne w architekturze kaplicy, zaprojektowanej jako antyczny tolos (świątynia na rzucie koła, otoczona kolumnami). W tym przypadku można też domyślać się inspiracji renesansowym rzymskim Tempietto, projektowanym przez Donata Bramantego. Całości dopełniła surowa, arkadowa architektura katakumb. W niszach pomiędzy łukami arkad umieszczono posągi aniołów z Krzyżami Virtuti Militari.

Losy powojenne cmentarza Orląt

W latach powojennych cmentarz Orląt uległ ogromnej degradacji. Ze względów politycznych był profanowany i poddawany stopniowemu unicestwianiu, a oddawanie czci poległym było zabronione. Do największych zniszczeń doprowadziła celowa akcja dewastacyjna władz sowieckich w 1971 r. przeprowadzona przy użyciu czołgów i buldożerów. Przez część nekropolii wytyczono ulicę. Akcja ta miała na celu likwidację jednego z największych pomników „burżuazyjnej Polski”.

Cmentarz Orląt – katakumby, widok współczesny, fot. Michał Pszczółkowski

Cmentarz Orląt – katakumby, widok współczesny, fot. Michał Pszczółkowski

Dopiero po 1989 r. lwowskie campo santo doczekało się odbudowy i rekonstrukcji, choć – w efekcie trudnych uzgodnień ze stroną ukraińską – odbiegającej od pierwotnego wyglądu, m.in. zrezygnowano z odbudowy toskańskich kolumn Pomnika Chwały. Uroczystego otwarcia odbudowanego cmentarza dokonano 24 czerwca 2005 r.

 

Michał Pszczółkowski

Udostępnij
Lokalizacja
Cmentarz Orląt Lwowskich
Banakha, Lwów, Ukraina

Warto wiedzieć

Lwy z cmentarza Obrońców Lwowa

Więcej

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem